Laravel + pozycjonowanie: przewodnik 2020
Budowanie strony z wykorzystaniem Laravela jest bardziej skomplikowane niż postawienie strony na gotowym CMS – np. WordPress. Jednak daje nam to dużo większą kontrolę nad całym procesem. To również szansa na przygotowanie zaprojektowanej i wdrażanej od samego początku strategii pozycjonowania. Mimo iż techniczne aspekty w kolejnych aktualizacjach algorytmów Google mają coraz mniejsze znaczenie, to odpowiednia optymalizacja strony i publikowanych na niej treści wciąż ma ogromne przełożenie na wysokość pozycji w wynikach wyszukiwania.
Jesteś programistą korzystającym z Laravela i zastanawiasz się, jak najlepiej zabrać się za SEO swojego nowego projektu? Zacznij od naszego przewodnika, w którym znajdziesz odpowiedzi na wszystkie najważniejsze pytania. Zaczynamy!
Czym jest pozycjonowanie stron internetowych?
Tak dla jasności, ustalmy jeszcze, czym faktycznie jest SEO. Search Engine Optimization, czyli pozycjonowanie stron internetowych, to zbiór działań zarówno na stronie, jak i poza nią, które mają przełożyć się na wysokość pozycji w wyszukiwarkach przy wpisaniu konkretnych słów kluczowych.
Dlaczego potrzebuję SEO?
Czy każda strona wymaga pozycjonowania? Zdecydowanie tak! SEO jest jedną z najtańszych opcji reklamy w internecie. W przeciwieństwie do płatnych form reklamy, działa długofalowo, nawet po zakończeniu jakichkolwiek starań o wzrost czy utrzymanie pozycji. Reklamy na Facebooku czy Google Ads działają, dopóki za nie płacisz.
Pozycjonowanie pozwala zwiększyć widoczność Twojej strony w wyszukiwarkach. Dzięki temu zyskujesz dodatkowe (darmowe) odsłony, a w tym nowych czytelników lub klientów. Dodatkowo SEO wpływa na renomę danej witryny. Im wyższe pozycje w Google, tym większym zaufaniem obdarza Cię użytkownicy wyszukiwarki. Dodatkowo odpowiednio zarządzając treściami, budujesz wizerunek eksperta, który od jakiegoś czasu jest bardzo ważny z punktu widzenia algorytmów firmy Google.
Działania, które pomogą Ci wypozycjonować stronę tworzoną z wykorzystaniem Laravela
Wszystkie działania związane z SEO możemy podzielić na dwie kategorie: on-page oraz off-site. Ponieważ tutaj skupiamy się na pozycjonowaniu dla konkretnych rozwiązań z punktu widzenia programisty, skupimy się na tych pierwszych.
Podstawy działań on-page SEO:
- Pisz wartościowe i unikalne treści
- Korzystaj z meta tagów
- Uważnie dobieraj słowa i frazy kluczowe
- Pamiętaj o responsywności
- Dbaj o szybkość wczytywania strony
- Twórz Accelerated Mobile Pages
- Nie zapominaj o mapie strony
- Wykup SSL dla domeny
- Wybierz odpowiedni serwer
Twórz wartościowe i unikalne treści
Mówi się, że content is king. Tak to wciąż aktualne, a co więcej, nawet kolejne aktualizacje algorytmów wskazują, że to jeden z podstawowych składników strategii pozycjonowania strony internetowej.
Treści muszą przede wszystkim być przygotowane profesjonalnie i wyczerpująco opisywać dane zagadnienie — najlepiej z pozycji eksperta. Dodatkowo tekst powinien odpowiadać na pytania uzupełniające, jakie czytelnik może zadać sobie podczas lektury artykułu. Dzięki temu dłużej utrzymasz go na stronie, a przy tym zbudujesz wizerunek profesjonalisty w swojej branży.
Korzystaj z meta tagów
Meta tagi to jedna z podstaw pozycjonowania pod konkretne słowa i frazy kluczowe. Zarówno tytuł strony, jak i meta opis powinny zawierać słowa, po wpisaniu których Twoja strona pokaże się w wynikach wyszukiwania.
Meta title to tytuł strony widoczny w zakładce przeglądarki, ale również w wynikach wyszukiwania. To na niego użytkownicy zwracają uwagę w pierwszej kolejności. Meta opis to 156 znaków, które nie są wyświetlane na Twojej stronie, a jedynie w wyszukiwarce. Tam powinien znajdować się treściwy i zachęcający do kliknięcia w link opis treści lub Twojej działalności.
Zarządzanie i optymalizację meta tagów ułatwiają SEO pakiety do Laravela. Więcej o nich przeczytasz w tym wpisie Czym są pakiety do Laravela? Z jakich pakietów korzystać? 18 najlepszych propozycji!.
Odpowiednio dobrane słowa i frazy kluczowe
Przed opublikowaniem podstrony czy wpisu na blogu musisz dobrze dobrać słowa kluczowe. Frazy, pod którymi Twoja strona ma się pojawiać w wynikach organicznych muszą pokrywać się z tym co potencjalni czytelnicy lub klienci będą wpisywać w oknie wyszukiwania.
Pamiętaj o tym, że słowa kluczowe muszą występować nie tylko w meta tagach, ale również w treści. Tekst powinien być równomiernie nasycony frazami, ale co ważne, w naturalny sposób. Sztuczne upychanie działa negatywnie z punktu widzenia czytelników, ale też algorytmów.
Aby odpowiednio dobrać słowa kluczowe, warto skorzystać z narzędzi, które nie tylko podpowiadają dopasowane frazy, ale również udostępniają informacje o ilości miesięcznych wyszukiwań danych słów kluczowych. Na początku wystarczy darmowy Planer Słów Kluczowych Google.
Design strony i responsywność
Sam wygląd strony również ma przełożenie na pozycjonowanie — tak samo jak responsywność. Działa to na dwa sposoby. Przede wszystkim algorytmy, które odpowiedzialne są za określanie pozycji stron w rankingach, analizują czytelność strony oraz poprawność działania na różnych urządzeniach. Dodatkowo łatwość korzystania ze strony przekłada się na mniejszy współczynnik odrzuceń. Podczas projektowania stron warto korzystać ze standardów w3c.
Prędkość wczytywania witryny
Prędkość wczytywania strony to absolutna podstawa. Narzędzia Google, jak dobrze wiesz, pozwalają w łatwy sposób sprawdzać kondycję Twojej witryny. To również bardzo ważne z punktu widzenia pozycjonowania strony. Strony obciążające przeglądarkę i długo ładujące duże elementy, będą słabiej oceniane przez algorytmy.
Strony AMP
AMP, czyli Accelerated Mobile Pages, to technologia szybkiego ładowania stron internetowych. Otwarty kod opracowany przez Google pomaga w uzyskaniu jak najkrótszych czasów ładowania stron, co przekłada się nie tylko na komfort użytkowników, ale również na wyższe pozycje w wynikach wyszukiwania. AMP świetnie współpracuje z Laravelem i zdecydowanie nie wpłynie negatywnie na proces tworzenia strony.
Mapy strony XML
Mapy witryny znamy od wielu lat, jednak wciąż są one ważnym elementem strategii pozycjonowania. Przede wszystkim są gwarancją tego, że Google zaindeskuje wszystkie podstrony, a przy tym ułatwiają zarządzanie witryną w Google Search Console.
Wykup SSL dla domeny
Certyfikat SSL, nawet ten darmowy, wpływa na ocenę wiarygodności strony przez Google. Możesz postawić nawet na rozwiązania takie jak Lets Encrypt czy Cloudflare free SSL, jednak niezależnie od tego, czy prowadzisz bloga, stronę z newsami, czy duży sklep, SSL powinien być podstawą, również pod kątem SEO.
Wybierz odpowiedni serwer
Dobrze zoptymalizowana to jedna kwestia. Na nic się to jednak nie zda, jeśli serwer nie będzie zapewniał odpowiedniej prędkości, co może bezpośrednio przełożyć się na obniżenie pozycji w rankingach.
Off-page SEO — o co jeszcze warto zadbać?
- Pamiętaj o linkach zewnętrznych
- Wykorzystuj media społecznościowe
- Korzystaj z Google Analytics
Budowanie struktury linków zewnętrznych
Linki zewnętrzne miały dużo większe znaczenie kilka lat temu, gdy algorytmu nie były aż tak nastawione na wartościowy content. To jednak nie znaczy, że przestały działać. Linki zewnętrzne z wiarygodnych stron zawsze w jakiś sposób będą przekładały się na pozycjonowanie i wciąż są jednym z podstawowych elementów działań w SEO.
Linki zewnętrzne mogą pochodzić z wiarygodnych i sprawdzonych katalogów, zaplecz, ale również od Twoich partnerów biznesowych. Gdy projektując strony internetowe korzystasz z usług grafika, możecie wzajemnie się podlinkować, co będzie wartościowe dla algorytmów, a przy tym naturalne.
Pamiętaj, że linki zewnętrzne mogą pomóc, ale też zaszkodzić. Unikaj jak ognia miejsc, które są zaspamowane i nie wzbudzają Twojego zaufania. Linki z mało wiarygodnych źródeł, mogą obniżyć Twoje pozycje w rankingach.
Siła mediów społecznościowych
Wykorzystuj portale społecznościowe do uzyskiwania linków zewnętrznych, które również mają wpływ na pozycjonowanie. Jeśli uda Ci się stworzyć viral, dzięki jednej publikacji uzyskasz setki lub tysiące bezpośrednich linków prowadzących do Twojej strony. Dodatkowo linki do Twoich profili również będą pojawiały się w wynikach wyszukiwania.
Pamiętaj o odpowiednim dopasowaniu treści do grupy odbiorców i platformy. O ile Facebook, Instagram czy Wykop są miejscami nastawionymi częściej na rozrywkę, to na LinkedIn czy Twitterze dużo lepiej sprawdzą się treści specjalistyczne i biznesowe.
Wykorzystaj moc danych z Google Analytics
Google Analytics to podstawowe narzędzie każdego marketera internetowego, pozwalające śledzić ruch na stronie, jego pozyskiwanie, dane demograficzne, konwersje i wiele innych. Dzięki temu zrozumiesz, jaką grupę docelową Twoje treści najczęściej angażują i skąd pochodzi ruch. Twoje działania SEO powinny brać pod uwagę te statystyki i odpowiednio na nie reagować. Jeśli przykładowo zauważysz, że część podstron cechuje się dużym współczynnikiem odrzuceń, popracuj nad strukturą strony oraz formatowaniem treści i komunikatów.
Podsumowanie
SEO musisz traktować, jako inwestycję długoterminową. Oczywiście niektóre działania mogą przynieść efekty już po kilku dniach czy tygodniach, jednak pozycjonowanie stron, to wciąż maraton, a nie sprint. Takie podejście zdecydowanie odpłaci, gdyż wysokie pozycje zapewnią darmowy ruch i będą utrzymywać się przez długi czas.
Dodaj komentarz