Czy oprogramowanie jest w stanie zastąpić pracowników?

Czy oprogramowanie jest w stanie zastąpić pracowników?

Rewolucja Big Data wkracza w nasze życie i zaczyna mieć istotny wpływ na funkcjonowanie coraz większej liczby organizacji. Jesteśmy otoczeni danymi, które należy analizować. Czy do tych działań są potrzebni ludzie? Może wystarczy tylko odpowiednia wiedza i narzędzia, by dane zostały poddane analizie oraz badaniom zachodzących między nimi korelacji? Czy maszyny pozwolą już teraz dowiedzieć się wszystkiego o wszystkim? Dane na pewno pomagają zmieniać świat, ale czy odpowiednie oprogramowanie wyeliminuje z pracy człowieka?

Czy można zastąpić analityka maszyną?

Niektóre firmy finansowe już teraz zastępują analityków maszynami, które opierają się na najnowocześniejszych technologiach. Ale, gdyby tak przyjrzeć się dokładnie, można zauważyć, że pełna automatyzacja dotyczy tylko i wyłącznie zadań powtarzalnych albo tych, które mają konkretne schematy działań. Gdy są sprawy, które wymagają oceny logicznej czy choćby krzty kreatywności, maszyną nie da się zastąpić człowieka. Gdzie pojawia się automatyzacja? Automatyzacja pojawia się najczęściej w obsłudze klienta, zarządzaniu dokumentami lub innych procesach biznesowych. Uwalnia ona pracowników od zadań, które są jednostajne, powtarzalne i przede wszystkim proste. Wartością dodaną jest oszczędność czasu. Firmy mogą przeznaczyć go na inne zadania i cele, tym samym znacznie poprawiając wydajność pracy, która przekłada się na realne zyski finansowe. W jaki sposób można oddzielić zadania, które mogą być zautomatyzowane od tych, które muszą wykonywać ludzie?

Zdania ważniejsze i ważne – Macierz Eisenhowera

Pracownicy wykonują mnóstwo różnych zadań. Wszystkie są ważne, chociaż niektóre nie przyczyniają się bezpośrednio do rozwoju firmy, a dodatkowo zajmują mnóstwo czasu i muszą być wykonane każdego dnia. Można je w ten, czy inny sposób, usprawnić. Tu jest pole do popisu dla automatyzacji. By ustalić odpowiednie priorytety, warto wykorzystać Macierz Eisenhowera.

I ćwiartka określi sprawy ważne i pilne, czyli te, których niewykonanie grozi problemami w firmie. Są to zadania dla człowieka.

II ćwiartka określi rzeczy ważne, jednak takie, które nie są pilne.

III ćwiartka to zadania nieważne i pilne. Co to oznacza, że ich nagromadzenie spowoduje dodatkową stratę czasu i energii. To one powinny podlegać automatyzacji.

IV ćwiartka sprawy nieważne i niepilne, które odwodzą od najpilniejszych czynności. Powinny zostać wyeliminowane albo zredukowane do prawdziwego minimum.

Automatyzacja zasadniczo dotyczy zadań umieszczonych w ćwiartkach 2 i 3.

Czy istnieją “zagrożone” zawody?

Gdy roboty i komputery osiągną poziom inteligencji człowieka, to kto wie, może i zastąpią go w wielu czynnościach czysto intelektualnych? Już dzisiaj przejmują pracę z licznych sektorów. Wielu operatorów maszyn, którzy zajmują się obróbką materiałów, ma za zadanie zajmować się tylko obsługą automatów, które wykonują za nich fizyczne zadania. Ale nawet i tu nadzór oraz kontrola czysto ludzka często odchodzą do lamusa. Podobnie dzieje się na poczcie. Za utratą klientów stoi oprogramowanie elektroniczne pomocne w przekazywaniu pieniędzy online. Kolejnym zagrożonym zawodem są pracownicy telekomów czyli telefonicznych biur obsługi klienta.

Kiedy maszyna nie zastąpi człowieka?

Pracy człowieka nie da się jednak całkowicie wyeliminować. Ludzie nie powierzą decyzyjności maszynom. Kontrola, władza, intuicja – tego maszyny ludziom nie odbiorą. Ale są sytuacje, w których oprogramowanie radzi sobie lepiej od człowieka. Są to przede wszystkim zadania łatwe, ale pracochłonne i powtarzalne. Tak dzieje się na przykład w księgowości. Fakturowanie, śledzenie płatności, raportowanie to są tego typu czynności, które może z powodzeniem wykonać maszyna. Zadziała tutaj na przykład oprogramowanie do automatycznego odczytywania dokumentów. Podobnie jest z obsługą klienta i helpdeskiem. Aby wiedzieć, co można zautomatyzować w firmie, należy przeprowadzić pod tym kątem audyt, a następnie wdrożyć odpowiednie oprogramowanie, które usprawni pracę firmy i pozwoli wyeliminować część błędów popełnianych przez ludzi.

Udostępnij ten post

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *